ny-hemsida

8 saker du inte vet att du ska be webbyrån göra

När företaget behöver en ny hemsida kontaktar de flesta en webbyrå. Högt upp på mångas önskelista står en fräschare design och ett mer uppdaterat innehåll. När man sedan träffar webbyrån handlar allt om det. Och om priset, förstås. Men det finns saker du bör fråga om, saker som du förmodligen inte känner till att de existerar.

Flera av punkterna nedan handlar om att få bra synlighet, dvs att hamna högt bland sökresultaten när någon söker efter varor eller tjänster som dina (sökmotoroptimering eller SEO). Men det finns också knep som gör att du får mer för utvecklingspengarna och en hemsida som är enklare att underhålla.

Se till att du lyfter de här frågorna med din webbyrå. En del av det som har med sökmotoroptimering att göra kräver att innehållet är på plats på nya hemsidan och det är dessa punkter som det slarvas mest med. Se därför till att ha en plan eller checklista där de finns med. Följ upp att allt blir gjort – inte bara det som syns för en besökare (eller chefen).

1. Lägga in metadata för alla sidor

Oj, som det slarvas med detta. Mest för att sidinnehållet ju oftast läggs in när webbutvecklarna redan är klara med sitt jobb och börjat med något annat projekt. Metadata  är din chans att specificera vad som visas om sidan i Googles sökresultat. Både den blå titelraden och den svarta texten med beskrivningen hämtas från sidans metadata. Finns inget metadata visar Google sidans titel och oftast en bit av det första textstycket på sidan och det är inte alls säkert att det blir optimalt.

seo copy

Se istället till att den titel och beskrivning som visas verkligen säljer in din sida och ger den som söker efter information en bra anledning att klicka sig vidare till just din sida.

2. Optimera bilder & fylla i metadata

Jag ska inte säga att det ofta slarvas med optimering av bilder, men visst förekommer det att onödigt stora bildfiler ligger uppe i onödan. Något det däremot slarvas oerhört med är att lägga in metadata för bilderna. Metadata är bland annat titel och alt-text. Alt-texten är vad som visas om du skulle stänga av bildvisning i din webbläsare och den används också för syntolkning. Självklart läser Google också av detta metadata och använder det som en faktor för att bestämma sidans ranking för olika sökningar. Även filnamn och bildtext kan användas.

Om du har en flerspråkig hemsida där samma bilder används för alla språk så lägger du in metadata skrivet på det språk som är viktigast.

3. Rich snippets

Om du har provat googla på en maträtt någon gång har du säkert sett att nästan alla recept får med en bild i sökresultatet. Det är för att Google förstår att vi gärna vill se en bild och den som byggt sidan bemödat sig om att märka upp informationen på rätt sätt. Har du särskilt viktiga sidor på din hemsida där en rich snippet skulle passa så kan du göra samma sak där. Det finns inga garantier för vad Google kommer att visa, men det går i alla fall att skapa rätt förutsättningar.

rich-snippet-exempel

4. Koppla Google Analytics och Search Console

För att det ska gå att se hur många besökare du har på hemsidan, var de finns och vilket innehåll som är populärast behöver man lägga in en spårningskod för Google Analytics. Tyvärr går det inte längre att se i Analytics vilka sökord dina besökare använt för att komma till din sida. Vill du veta vad dina presumtiva kunder vill köpa eller veta behöver du ha Google Search Console aktiverat för hemsidan och gärna kopplat till Analytics.

5. Webbhotell/drift och https (säkerhetscertifikat)

Det finns olika typer av webbhotell. Billigast är att ligga på en server som delas med andra, bäst är att ligga på en egen server med någon form av övervakning som larmar om hemsidan av någon anledning går ned. Du bör ha diskussionen med webbyrån om vad som är mest lämpligt redan tidigt. Priserna och servicen varierar kraftigt.

Att ha ett säkerhetscertifikat har blivit viktigt först på senare tid. Om din sida rankar lika bra som din konkurrent för en viss sökterm och konkurrenten har ett säkerhetscertifikat, men inte du, då kommer du att bli nedputtad och hamna längre ned bland sökresultaten. Dessutom finns anitvirusprogram som visar fula varningar eller i värsta fall blockerar sidor utan giltigt sökerhetscertifikat. Avskräck inte besökare och kunder i onödan!

6. Språkhantering med kopplade sidor

Om du planerar för en flerspråkig hemsida, se till att du får en smidig hantering där det både är enkelt att lägga in översättningar och som ger användare möjlighet att växla språk utan att för den skull kastas tillbaka till förstasidan varje gång.

7. Använda ett befintligt WordPress-tema

Det går att kapa mycket tid både i design och utveckling genom att anpassa en befintlig mall. De flesta nya hemsidor utvecklas i WordPress och där finns det hundratusentals så kallade teman som kostar några tiotals dollar att köpa. För det får du flera olika mallsidor, redan integrerade pluginer för extra funktioner och möjlighet att anpassa färger, typsnitt mm. Om du väljer ett tema som har många användare och bra recensioner kan du känna dig trygg med att det kommer att uppdateras och finnas kvar i många år.

Det här är ofta ett kostnadseffektivt sätt att få en snygg hemsida med många funktioner. Nästan allting går sedan att anpassa för en duktig webbutvecklare.

8. Integrera sociala medier istället för nyheter

Du vet den där nyhetsfunktionen som är så jobbig att hålla uppdaterad? Du kan skippa den. Om du redan använder Facebook, Instagram eller kanske Twitter kan du istället för nyheter visa dina senaste poster därifrån på hemsidan. Då slipper du lägga ut samma nyhet på två eller fler ställen.

Be webbyrån visa dig olika alternativ.

Läs mer om webbutveckling på sidan Ny hemsida, enkelt & tryggt.

SEO-länkar

Ett gäng bra SEO-länkar

En samling länkar om sökmotoroptimering som fylls på allt eftersom jag ramlar över artiklar jag själv tycker är intressanta och användbara.

SEO-trender

How Important Is SEO in 2018? 4 Trends That Suggest Big Changes – Search Engine Journal

Google snippets

Google Now Recommends Longer Meta Descriptions For New Longer Snippets – Search Engine Round Table

Google SERP (sökresultatssida)

What the SERPs Will Look Like in 2018 – Neil Patel

SEO-copy

SEO Copywriting Can Make or Break your Website – Ignite Visibility

Google Featured Snippets

How to optimize for Google Featured Snippets – Moz
OK, Google, How do I Optimize my Content for  Featured Snippets? – Content Marketing Institute

Bättre genomslag med rätt marknadsbudskap

För att din marknadskommunikation ska bli effektiv behöver du först definiera vilket det huvudsakliga marknadsbudskapet ska vara. Marknadsbudskapet är vad du vill förmedla till blivande och befintliga kunder. Hur man sedan förmedlar det är en fråga om kanalval och utformning och det lämnar vi till en annan gång. Nu handlar det om VAD du ska säga, visa eller illustrera.

Här följer min process som jag använder för mina kunder. Den ger mig och övriga inblandade vägledning, inte bara i uppstarten av ett samarbete, utan varje gång det är dags för ett nytt projekt eller produktion – stor som liten.

 

1. Produktgenomgång

Här går vi igenom företagets produkt eller tjänst. Vad är syftet, vilka funktioner finns och hur ser försäljningsmodellen ut?

2. Service & kringtjänster

Vilken allmän servicenivå kan kunderna vänta sig? Beroende på affärsmodell finns ofta både gratistjänster och betalda konsulttjänster som förknippas med huvudprodukten. Den typen av information kan vara av stor betydelse när en ny kund väljer leverantör, men är lika ofta bra för att lägga kundernas förväntningar på rätt nivå.

3. Värderingar och affärsfilosofi

Värderingar och företagskultur finns där, oavsett om ni skrivit ned dem eller ej. Om du jobbat länge på samma ställe, eller byggt upp ditt eget företag så kanske du inte ägnar företagsvärderingarna så stor tanke till vardags. Men för en blivande kund, särskilt om ni verkar internationellt, kan skillnader i värderingar och affärskultur vara väldigt intressanta. Dessutom är det självklart viktigt att ditt externa budskap är i samklang med företagets grundvärderingar.

4. Målgruppsanalys

Vilka är målgrupperna och vilka är deras bevekelsegrunder när de fattar beslut? Det är vanligt att man har mer än en målgrupp, men ändå använder samma budskap till alla. Sluta med det. Optimera, så gott det går, budskapet för olika målgrupper.

5. Konkurrentanalys & positionering

En konkurrentanalys kan göras väldigt enkel eller omfattande och detaljerad, beroende på vilket behov man känner av att förstå skillnader och likheter med konkurrenter. En konkurrentanalys kan tydliggöra både den egna och andras positionering på marknaden och vara till nytta när man behöver differentiera sitt eget erbjudande, antingen affärsmässigt eller i kommunikationen. I sin allra enklaste form räcker det att lista upp de viktigaste skillnaderna som grund för nästa steg.

6. Försäljningsargumentation – dvs kundnytta

Vilket problem löser produkten för målgruppen? Vilka ytterligare värden tillför den? Kan vi erbjuda något som konkurrenterna saknar? Försäljningsargumenten ska listas upp separat för varje målgrupp, även om flera sammanfaller. Argumenten ska formuleras så att de fokuserar på kundnytta. En funktion är inget försäljningsargument, men värdet den tillför kunden är det.

7. Budskapet

När grundarbetet gjort är det enkelt att utforma träffsäkra marknadsbudskap, oavsett var det sedan ska spridas.

Enklare än det verkar

Känns det som en jätteprocess? Det är det oftast inte. Vi ska inte göra det märkvärdigare eller mer komplicerat än det behöver vara. Däremot undviker du att lägga pengar på hemsidor, broschyrer, annonser och mässor som ger dåligt genomslag hos målgruppen. Ett riktat och underbyggt budskap ger alltid bättre effekt oavsett format och kanal!

Vill du boka ett möte för att förbättra eller definiera ert marknadsbudskap? Ring eller e-posta mig! Som vanligt jobbar jag pragmatiskt och på en nivå som vi båda känner oss bekväma med. Målet är att dina produkter ska få den uppskattning de förtjänar på marknaden – och kanske lite till!

5 tips för att ta en snygg profilbild med mobilen (och Snapchat eller Instagram)

En bra profilbild är bra att ha i alla sociala medier, men särskilt viktig att ha om du vill profilera dig i professionella sammanhang, till exempel på LinkedIn eller Twitter. Som tur är behöver du inte gå till en professionell fotograf för foton. Du har allt du behöver i mobilen.

Det går bra att använda den vanliga kamera-appen, men använder du Instagram Stories eller ännu hellre Snapchat får du tillgång till filter och linser som kan göra din bild ännu bättre. Jag som är ganska fåfäng föredrar Snapchat.

Så här gör du:

1. Get dressed for success

Klä dig som du skulle göra för ett kundmöte eller en mässa där du representerar ditt företag. Vill du ha en bild som fungerar i många år, undvik alltför trendiga eller säsongsbetonade kläder.

Även om du bör satsa på en närbild, tänk på bakgrunden så att den inte är alltför rörig eller visar något av för privat karaktär (leksaker, smutstvätt etc.).

 

IMG_7630.JPG

Privat

 

IMG_7634.JPG

Jobb

2. Ljuset

Undvik allmänbelysning ovanifrån eller ljus som kommer från ena sidan. Det är bara osmickrande. Sträva efter mjukt ljus rakt framifrån. Att stå framför ett fönster i dagsljus är det absolut enklaste.

IMG_7638.JPG

Dåligt ljus

IMG_7642.JPG

Bättre ljus

 

3. Blicken

Om du tar bilden själv kommer du att vara nära kameran/mobilen. Tänk på var du fäster blicken. Titta inte på din egen bild på skärmen, utan in i mobilens kamera. Då kommer den som tittar på din bild uppleva ögonkontakt.

IMG_7644.JPG

Ingen ögonkontakt

IMG_7645.JPG

Ögonkontakt

4. Håll kameran i bra vinkel

De flesta mobilkameror är vidvinkliga och därför förvrids bilder tagna på nära håll. Objekt närmast kameran kommer att relativt sett förstoras. Vill du undvika stor näsa eller onaturligt bred käke så experimentera med hur du håller kameran tills du hittar något som passar dina anletsdrag. Jag tycker att min bästa vinkel är lite ovanifrån. När du hittat en bra vinkel kan du ta din bild.

IMG_7650.JPG

Osmickrande vinkel

IMG_7654.JPG

Bättre vinkel

5. Filter

Ett filter kan jämna ut hudtonen och sudda bort oönskade skuggor. I både Snapchat och Instagram applicerar du filter efter att bilden är tagen, genom att svepa från höger till vänster med fingret. Svep ytterligare gånger för att bläddra igenom de olika filtren. Det första filtret i Snapchat är min favorit för det ljusar upp utan att ändra färgtonen.

IMG_7654.JPG

Utan filter

IMG_7655.JPG

Med filter

I de flesta fall är du klar här. Tryck på Spara-ikonen för att spara din bild till kamerarullen.

6. För de fåfänga (ni andra hoppar till nästa steg)

Vill du ha extra hjälp att se snyggt symmetrisk ut? Då kan du använda Snapchats ”snygglins” som är en av de permanenta linserna. Tryck lätt en gång på skärmen innan du knäpper din selfie. Det aktiverar linserna. Bläddra tills du hittar den här ikonen.

snapchat_facetune.jpg

Den här linsen fixar dina anletsdrag så att de blir lite mer klassiskt tilltalande och lägger dessutom på en lätt solbränna. (Just solbrännan passar inte mig som är väldigt ljus i hyn, så jag brukar neutralisera den med ett uppljusande filter efteråt.)

IMG_7655.JPG

Utan lins

IMG_7658.JPG

Med lins

IMG_7659.JPG

Med lins + filter

När linsen är igång, följ stegen ovan: Ljuset, blicken, vinkeln – och om du vill ett filter.

7. Klart!

När du har din färdiga profilbild ladda upp den på alla sociala konton du har. Att ha samma bild överallt förenklar för de som vill följa eller lägga till dig i nya nätverk eftersom de slipper fundera på om du är samma Ingrid Andersson som den Ingrid Andersson de redan följer på LinkedIn osv.

IMG_7630.JPG IMG_7638.JPG IMG_7655.JPG

Vill dina kunder inte ha din reklam? Prova att ge dem något annat!

Ibland är det svårt att nå fram med sitt budskap till den tänkta målgruppen. Det är helt enkelt svårt att nå fram genom dagens informations- och reklambrus. Prova då att vända på perspektivet och göra något helt annat! Sätt dina kunders intressen i fokus och testa något av tipsen nedan.

1.     Hjälp dem att lösa ett problem

Ta upp en vanlig problematik dina kunder möter i sammanhang där dina produkter eller tjänster används. Berätta hur man kan lösa problemet och visa olika exempel. Säljer du gipsskivor? Visa hur man kan räta upp en gammal krokig vägg så att den randiga tapeten ser bra ut.

2.     Berätta något som de har nytta av

Visa en ofta förbisedd funktion i din produkt och hur den kan vara till nytta – eller berätta något som förenklar uppgifter som är relaterade till din produkt eller tjänst. Säljer du bergvärmepumpar? Berätta hur man enklast söker tillstånd för borrning. Säljer du resväskor? Dela dina bästa packningstips eller berätta var man enklast hittar information om pass- och visumregler för olika länder.

3.     Visa hur andra kunder gör

Det är intressant att se hur andra löser arbetsuppgifter som liknar de man själv har. Bilder från installationer visar både produktval, konfigurationer och hur man anpassat sig till befintliga förutsättningar. Maskiner i användning visar hur bearbetningsprocesser är uppbyggda och användning av verktyg och tillval man själv kanske inte tänkt på. Alldeles oavsett bransch är det alltid roligt att se hur andra gör! Varför skulle vi annars titta på matlagningsprogram och gör-det-själv-program på TV?

Oavsett vilken typ av innehåll du väljer att ta fram, se till att hålla en saklig ton och se upp med att bli för ”reklamig”. Reklam var ju just det din målgrupp ville undvika.

När du är färdig kan du publicera din artikel eller video på företagets hemsida, göra ett separat e-postutskick eller inkludera den i ordinarie nyhetsbrev och lägga ut länkar på LinkedIn och Facebook. Gör en anpassad variant som passar att publicera i branschtidningar.

Följ upp och använd den information du får

Det finns verktyg för att följa upp nästan vad som helst när det gäller digital marknadsföring. Det kan vara populäraste ämnen, vilka länkar en person klickat på, vem som öppnat ett utskick osv. Bestäm dig för vad du vill följa upp och hur.

Rätt information innebär att du kan ta fram mer innehåll som din målgrupp uppskattar, men också att du kan anpassa säljsamtal och utskick beroende på vad en enskild kund är mest intresserad av.

Är det här verkligen marknadsföring?

Ja, det är det, men den skiljer sig från traditionell marknadskommunikation genom att utgå från målgruppen och målgruppens behov istället för företagets. Det kallas content marketing och har blivit ett populärt alternativ och komplement till annonsering och andra traditionella marknadsföringsformat.

Läs mer om Content Marketing här:

Vad är skillnaden på content marketing och vanlig marknadsföring?
Var hittar man innehållet till sin content marketing?
För vem passar content marketing?


Vill du ha hjälp att komma igång? Kontakta mig på telefon 070-852 07 55 eller e-post ingrid@digdo.se.

 

För vem passar content marketing?

Content marketing fungerar för de allra flesta företag, men det är enklare att implementera och lyckas med content marketing i nischade branscher och för företag med en skalbar affärsmodell som redan satsar på värdebaserad försäljning och erbjuder kunderna en hög servicenivå.

Stämmer flera av dessa kriterier in på ditt företag kommer en content marketingstrategi att ligga i linje med företagskulturen och befintliga värderingar, vilket minskar behovet av det förändring- och förankringssarbete som behöver göras.

Skalbar affärsmodell

En skalbar affärsmodell innebär att det finns en repeterbarhet i leveransen till kund. Ett typexempel är tillverkande industri som jobbar med serietillverkning. Om många kunder använder samma eller snarlika produkter för fylla likartade behov kommer det innehåll du producerar vara relevant för de allra flesta i din målgrupp och du får större utväxling på den tid som investeras i innehållsproduktion.

Nischade branscher

I nischade branscher är informationsbruset lägre och du konkurrerar med färre hemsidor om bra ranking på Google, bloggprenumeranter och följare på sociala medier – men framförallt är det lättare att uppnå expertstatus i ett smalare ämnesområde. Du behöver inte lägga fullt så mycket tid på research och egen kompetensutvckling när ett ämne är någorlunda överblickningsbart.

Värdebaserad försäljningsmodell

Content marketing är svårare att lyckas med om ditt företags främsta försäljningstaktik är att i varje situation vara den som erbjuder lägst pris. För företag av den typen passar klassisk utbudsannonsering bättre. Om ditt företag istället säljer genom att argumentera för de extra värden som er produkt eller tjänst erbjuder jämfört med billigare alternativ, då passar content marketing väl in.

Dyra eller komplexa produkter/tjänster

Ju dyrare eller mer komplex varan eller tjänsten är, desto viktigare är det vem man köper den av och att man har förtroende för leverantören. Content marketing passar utmärkt för att bygga varumärke och förtroende för kompetensen inom en organisation. Ju oftare en beslutsfattare och dennes rådgivare varit exponerad för ditt varumärke i samband med bra och relevant innehåll, desto troligare att ett inköpsbeslut går i er riktning – förutsatt att ni kan leverera enligt önskemål förstås!

Hög servicenivå

Content marketing handlar i mångt och mycket om att erbjuda en kringservice i form av information och problemlösning under processen som leder fram till ett köpbeslut. Om din organisation redan värdesätter god kundservice och bra bemötande under försäljning och efterservice kommer content marketing bara att vara en naturlig förlängning av en etablerad mentalitet.

Summering

Content marketing är enklast att införa och lyckas med för företag som uppfyller flera av kriterierna:

  • Skalbar affärsmodell
  • Nischad bransch
  • Värdebaserad försäljning
  • Dyra eller komplexa varor eller tjänster
  • Hög servicenivå

Och om ditt företag inte stämmer in på beskrivningen ovan? Då kan content marketing fortfarande vara slagkraftigt, men det kan kräva lite mer under själva införandet och kanske tar det längre tid innan ni kan se full effekt. Förmodligen behöver ni ta hjälp för att undvika onödiga felsteg på vägen.

Läs mer

Läs också Vad är skillnaden på content marketing och vanlig marknadsföring? och Var hittar man innehållet till sin content marketing?

Jag vill också rekommendera den här utmärkta artikeln av Neil Patel: This is How You Create Incredible Content for ‘Dull’ Industries.


Vill du ha hjälp att komma igång med content marketing? Kontakta mig så bokar vi ett möte.

 

 

Därför fungerar Facebook för B2B

Vid tre tillfällen har Facebook överraskat mig. Kanske fattar jag långsamt, men när man jobbar med B2B-marknadsföring är det inte säkert att man ens överväger att använda social medier. Gör man det, så är LinkedIn den kanal alla förutsätter ska vara förstahandsvalet för ett seriöst företag (och vem är inte det?).

Jag vet nu att jag hade fel i mina förutfattade meningar. Facebook borde vara en självklarhet i marknadsmixen, även för utpräglade B2B-företag. Detta är anledningarna:

Alla är på Facebook

IIS ger varje år ut en rapport som heter Svenskarna och internet. Jobbar man helt eller delvis med den svenska marknaden är det en mycket intressant läsning. Här går att utläsa bland annat följande:

52% av svenskarna använder Facebook dagligen, 71% någon gång (SOI 2016)

2% av svenskarna använder LinkedIn dagligen, 26% någon gång (SOI 2016)

Bland industriföretag hävdas det ofta att målgruppen ”inte finns” på sociala medier och kanske är det sant att kulturen i traditionellt industriella branscher inte kräver att man är ”först med det nya”, men sociala medier är inte precis nya längre utan etablerade forum.

Om människorna i din målgrupp hör till de som genomsnitt tar till sig nymodigheter senare, så har du större chans att träffa dem på Facebook än på andra sociala nätverk.

Titta en gång till på siffrorna och fundera på vad de betyder för dig.

Mobiltrenden

Andelen mobilsurfande fortsätter att öka i rasande fart. Det finns rasande tydlig statistik på det också. Annars räcker det med att observera sig själv och omgivningen.

Fundera nu på hur många av alla Facebook-användare du känner som har appen installerad på sin smartphone. Förmodligen de allra flesta.

För ett år sedan hade Facebook 1,09 miljarder användare per månad och 989 miljoner av dessa använde Facebook via mobilen. Källa.

Försök gissa hur många du känner som har LinkedIn-appen installerad på samma mobil. Hur många öppnar den varje dag eller ens varje vecka?

LinkedIn hade vid ungefär samma tidpunkt 100 miljoner aktiva användare per månad. Källa. Av dem var det 59% eller 59 miljoner som använde mobilen. Källa.

fb-vs-li FB-vs-LI-mobil.png

För några år sedan var jag på en stor mässa i Tyskland. Företagets Tvitterkonto hade dåligt med följare och jag tänkte att LinkedIn var plattformen där vi som B2B-företag skulle kommunicera kring vår närvaro. Ojoj, så fel jag hade!

Det visade sig redan efter några timmar att det var på Facebook vi hade vår publik. De flesta hade ju rest dit, använde mobilen för att åtminstone hantera jobbmejlen och där i fickan fanns också Facebook.

Jag lovar att ju större del mobiltrafik du har till din webbplats desto större del av den sociala trafiken kommer från just Facebook. LinkedIn med sina olika mobilappar har inte riktigt lyckats slå mobilt.

 

Geografiska skillnader

I Sverige kanske vi ser på Facebook som lite för ”oseriöst” eller personligt för att använda i affärssammanhang. Det är på inget sätt något som nödvändigtvis gäller överallt.

Jag fick en mindre chock den gången jag först började sprida content via sociala medier och upptäckte att det ramlade in förfrågningar om prislistor, produktspecifikationer och partnerskap via Facebook. Det gällde främst länder i Sydamerika och till viss del länder i Asien.

Det är sant att LinkedIn finns i stort sett alla länder, men det har starkast fäste i Nordamerika och Europa. I den traditionella västvärlden vill vi väldigt gärna särskilja arbete och privatliv på ett sätt som inte nödvändigtvis gäller överallt.

I Sydamerika och i Asien (utanför Kina) är det normalt att kommunicera i affärssammanhang via Facebook. B2B-företag har många följare på Facebook och för många är det en naturlig kanal för frågor, erbjudanden och diskussion.

Personliga relationer i nischade branscher

I nischade branscher är affärsrelationer lite av nöden långvariga och personliga. Människor byter inte jobb lika ofta och gör man det är det inte sällan inom den bransch där man redan investerat så många år. Det är naturligt för ”affärsbekanta” att vara vänner på Facebook och umgås under lite mer informella former vid sidan av rena affärsdiskussioner.

Det betyder att ditt företags anställda troligen har en hel del Facebookvänner som faller inom din målgrupp. När de gillar eller delar företagets inlägg (eller något annat branschrelaterat) kommer det att spridas till rätt personer via ”vänner”, något som ökar sannolikheten att de ska vara öppna för budskapet.

Tänk dock på vilken typ av innehåll dina anställda med äran i behåll är villiga att dela med sina vänner och bekanta. Kräv inte att de ska exploatera sitt nätverk för att sprida påträngande säljbudskap. Skapa innehåll de kan dela med stolthet. Det här är en del i det som kallas Content Marketing och om det kan du läsa mer i Vad är skillnaden på content marketing och vanlig marknadsföring?

Sammanfattning

  • ”Alla” är på Facebook
  • Mobiltrenden gynnar Facebook som kanal
  • Globalt sett är Facebook en mer accepterad B2B-kanal
  • Facebook drar nytta av personliga relationer, särskilt i mer nischade brancher

Inget företag, oavsett bransch, bör avfärda Facebook som kommunikationskanal utan att faktiskt prova den först.


Vill du veta mer om hur B2B-företag kan använda sociala medier? Tveka inte att kontakta mig.

Vad är skillnaden på content marketing och vanlig marknadsföring?

Den mängd budskap som vi alla bombarderas med varje dag gör att vi måste utveckla strategier för att sortera fram relevant information från det allmänna bruset av nyheter, reklambudskap, telefonsäljare mm. Vi är alla mänskliga spamfilter som bedömer vilken information som är relevant och trovärdig.

För en marknadsförare är det inte längre enkelt att nå fram med ett budskap. Analogt eller digitalt, vi tar alla upp högen med post och separerar reklamen från fönsterkuverten, lägger räkningarna på köksbänken och reklamen i pappersåtervinningen. En grupp tröttnar på onödigt sorterande, väljer ”Ingen reklam, tack” och installerar adblockers på både dator och mobil.

Med mottagaren i fokus – på riktigt

Content marketing är marknadsföringens väg att trots allt nå fram, inte nödvändigtvis till alla, men till de mest relevanta målgrupperna. För att content marketing ska fungera måste man vända på perspektivet. Från att företaget, företagets produkter, företagets budskap och behov självklart stått i centrum är det omvänt perspektiv som gäller.

Tänk dig din målgrupp: Vilka problem eller utmaningar står de inför i sin vardag? Om de googlade för att hitta en lösning, vad skulle de söka på då? Vilket innehåll skulle kännas fantastiskt för dem att hitta? Content marketing går ut på att tillhandahålla relevant, intressant och helst användbar information till sin målgrupp och att förpacka det på ett sådant sätt att det är attraktivt att ta del av.

Utformning och tonläge

När det gäller utformning och tonläge på innehållet gäller det slänga klatschiga one-liners och säljspråket på sophögen redan från början. Om du tänker efter så vill du inte ens själv läsa sådant längre, eller hur?

Håll dig till en saklig ton och ett rättframt språk, framförallt när det gäller rubriker och titlar. Hubspot och Outbrain publicerade förra året en avslöjande rapport med den lite torra rubriken Data driven strategies for Writing Effective Titles & Headlines. Här redovisas vilka ord i rubriker och titlar som ökar eller minskar trafik, engagemang och så kallade konverteringar (oftast att man lämnar ifrån sig kontaktinformation eller genomför ett köp).

Saklighet istället för sälj

Det mest intressanta är att överdrivna superlativ, referenser till läsaren och ord som ”enkel”, ”trick”, ”tips, ”nu”, ”måste” har en direkt negativ påverkan både på trafik och engagemang med innehållet. Antalet klick liksom antalet sidvisningar och tid per besök, delningar, gilla-markeringar minskar när dessa ord används. ”Superenkla trick du måste prova nu för att få din webbtrafik att femdubblas på nolltid” är alltså en dålig rubrik. Lite tvärtemot vad skulle kunna tro alltså. En bättre rubrik är faktiskt ”3 metoder för att öka trafiken till en webbsida”.

Anledningen är förstår de medvetna eller omedvetna spamfilter vi alla använder oss av. Om något verkar för bra för att vara sant, har en för säljande ton, försöker vara för personligt eller på annat sätt förknippas med det som kallas klickbete, sorteras det bort till förmån för innehåll som verkar mer relevant, balanserat och trovärdigt.

Samma resonemang gäller förstås den text, bild och videoinslag rubriken beskriver. En balanserad och saklig ton kommer att ge större trovärdighet och framgång. För den sakens skulle finns ingen anledning att vara slätstruken. Balans och saklighet behöver inte stå i kontrast till personlighet och egen stil.

Sammanfattning

Eftersom jag själv är en traditionell marknadskommunikatör och copywriter i grunden och står med en fot i varje läger, tar jag mig friheten att generalisera lite i sammanfattningen av var som utmärker de olika marknadsföringsfilosofierna.

Traditionell marknadsföring:

  • Säljande
  • Självförhärligande
  • Självcentrerad
  • Påträngande

Content marketing:

  • Saklig och informativ
  • Hjälpsam
  • Målgruppscentrerad
  • Svarar mot aktuella behov

Content marketing är inte en universell lösning på alla marknadsföringsproblem, men just nu är det mest spännande och lovande sättet att kommunicera med både befintliga och presumtiva kunder.

Läs också gärna Var hittar man innehållet till sin content marketing?


Vill du ha hjälp att komma igång med content marketing? Tveka inte att kontakta mig för en inledande diskussion.

Framtidens SEO handlar mer om användarupplevelsen än om teknik.

Sökmotoroptimering är på väg att bli riktigt intressant. Framtidens SEO handlar om att ställa användaren eller besökaren i fokus, om att servera bra och relevant innehåll, snabbt och optimerat för den enhet användaren just då har i handen.

SEO handlar inte längre om att mata in maximalt med nyckelord, knappa in alt-taggar och att skaffa massor av länkar till din webbsida.

SEO handlar inte ens längre om att din webbsida måste gå att använda i mobilen – eller jo, förstås det också – men framtidens SEO handlar i grunden om att anamma ett användarperspektiv och att skapa den mest positiva upplevelse du kan för varje besökare som hör till din målgrupp.

Det handlar om ett nytt mindset och ju snabbare du kan ställa om det det nya sättet att tänka desto lättare kommer ditt SEO-arbete att bli.

Searchmetrics sammanställer varje år en rapport över faktorer som påverkar webbsidors ranking på Google. Årets rapport (2016) visar tydligt vad som gäller, redan idag:

  • Det är användarens avsikt med en sökning som matchas mot sidor som bäst anses leverera ett relevant innehåll. Ett visst format på innehåll (text, bild, video) kan passa bättre för en viss typ av fråga. Matchningen är dynamisk.
  • Inkommande länkar är fortfarande värdefulla, men förlorar i betydelse i takt med att självlärande algoritmer lär sig att semantiskt tolka sambandet mellan innehåll och en användares avsikt med en sökning.
  • Click-through-rate (CTR), dvs hur ofta användaren väljer att klicka vidare från sökträff till din webbsida är fortfarande av största vikt. Det nya är att Google numera inkluderar bilder i sökträffarna där det anses relevant. Det hjälper användaren att hitta den bästa sökträffen. Googla äppelpaj så får du ett bra exempel.
  • Användarens engagemang med en webbsida utvärderas också, men i relation till sökfrågans komplexitet. Enkla frågor ska kunna besvaras snabbt, utan att webbsidan i fråga straffas för att bara en sida visats (bounce) eller för att användarsessionen varit kort. För de allra flesta företag gäller dock ändå att en låg bounce rate och längre sessionstider med många sidvisningar påverkar rankingen positivt.
  • En bra användarupplevelse premieras allt mer. I detta ingår bland annat att det är enkelt att navigera på sidan, att det finns en viss mängd bild eller videoinnehåll, att textstorleken är lämplig för respektive desktop, mobil och tablet och att texten är enkel att ta till sig, gärna i form av punktlistor eller numrerade listor. Användarupplevelsen får anses vara tätt förknippad med högt användarengagemang.
  • Interaktioner i sociala medier, med Facebook i spetsen, har också extremt hög korrelation med bra ranking. En viss ansträngning när det gäller aktivitet i sociala medier är alltså på sin plats.

Hur gör man då för att få bra ranking på Google?

Tekniken

Tekniska grundkrav ska vara uppfyllda, men har mer karaktären av hygienfaktor. Missar man dessa sållas man bort från toppresultaten.

Innehållet

Det riktigt intressanta arbetet består i att ta fram innehåll som är relevant för målgruppen och sedan presentera det på det mest aptitliga sätt som går. Vad som är relevant innehåll är det målgruppen som bestämmer. Det bör förstås gärna ha en koppling till ditt företags produkter eller tjänster, men glöm de säljiga reklamtexterna och företagsklyschorna.

Kliv utanför din marknadsföringsbox och glöm allt som redan är gjort. Glöm vad andra skulle tycka, särskilt chefen. Om du fick börja om och ta fram innehåll som nuvarande och presumtiva kunder skulle älska – vad skulle det vara? Om du har svårt att komma på idéer, läs Var hittar man innehållet till sin content marketing?

Relevant innehåll kan också vara produktspecifikationer, tydliga priser för olika tjänsteerbjudanden, kontaktinformation etc. men det kan inte vara ditt enda innehåll vid sidan av företagspresentationen.

Användarupplevelsen

Den bästa användarupplevelsen är när användaren inte behöver tänka på hur han eller hon ska ta bete sig på din hemsida. När smarta länkar och genvägar leder vidare till nästa intressanta artikel, nästa intressanta produkt utan att användaren behöver tappa fokus på innehållet och budskapet. När navigationen fungerar transparent och erbjuder lättbegripliga menyer som leder till en sida med de innehåll man väntar sig.

Användarupplevelsen handlar också om helt problemfri läsbarhet och användbarhet oavsett vilken enhet användaren råkar använda för tillfället.


Vill du veta mer om vad som gör en webbsida framgångsrik? Tveka inte att kontakta mig för en inledande diskussion.

Varför ska man bry sig om sökmotoroptimering (SEO)?

Jag tyckte länge att sökmotoroptimering var bland det tråkigaste man kunde hålla på med. Mata in meta-taggar och alt-texter till bilder var sådant som programmerarna gärna fick ta hand om. I övrigt litade jag på dem när de sade att plattformen skulle skapa en ”sökmotorvänlig” webbsida. Det ska erkännas att jag inte granskade detaljerna alldeles för noga.

Webbsidan det gällde den där gången rankade ändå förträffligt bra på Google, med plats 1, 2, 3 och 5 bland de första 10 träffarna för vår viktigaste sökfras. Detta utan att vi egentligen ansträngt oss med mer än att skiva ganska omfattande texter. Det fortsatte på samma sätt till dess att innehållet av olika orsaker blev inaktuellt och sidan togs ned.

Sedan dess har väldigt mycket hunnit hända och SEO är numera något helt annat än för bara 2-3 år sedan. Om du över huvud taget sysslar med digital marknadskommunikation och inte har väldigt aktuell kunskap på området är det dags att läsa på. Gärna innan konkurrenterna springer om dig.

Så varför ska man alls bry sig om SEO?

1. Organisk sök är den största trafikkällan

Det räcker med att ta en snabb titt i Google Analytics för att se att Organisk sök är den största trafikkällan för nästan alla företags webbplatser. Och organisk sök är i princip det samma som sökningar på Google.

Misstolka inte en hög andel trafik från Organisk sök som att er SEO är så bra att du inte behöver göra något åt den. Det ser ungefär likadant ut hos dina konkurrenter. Det är trafikmängden i absoluta tal och kvaliteten på besökarna som räknas.

2. Köpresan börjar långt innan vi bestämmer oss för ett inköp

Enligt Adweek startar 92% av företagens inköp med en sökning på nätet. Motsvarande siffra för privatpersoner är 81%. Om det känns överraskande, tänk då på att en person som googlar i det uttalade syftet att göra ett inköp redan kommit en bra bit på vägen mot ett köp. Alla sökningar som sker innan man bestämmer att en vara eller tjänst ska inhandlas ger också en chans för exponering och för att bygga ditt varumärke och trovärdighet inom ditt område. Den exponeringen ökar dina chanser till affär när det senare blir skarpt läge.

3. Det som var bra SEO för 3 år sedan är gammal SEO idag

Även om ni gjorde hemläxan med nyckelord, länkar och metadata den gången ni satte upp er webbsida så är det inte säkert att det räcker idag. Förutom det uppenbara i att hålla jämna steg med de tekniska kraven som responsiv design och https krävs nu ett ännu mycket större fokus på relevant och upplysande innehåll och en bra användarupplevelse.

Det som från början var en bra men statisk algoritm för att sortera fram vettiga sökresultat har blivit en avancerad maskinlärande intelligens som tolkar sökningens avsikt snarare än matchar sidor mot nyckelord.

Läs mer om den nya tidens SEO här: Framtidens SEO handlar mer om användarupplevelsen än om teknik.


Vill du veta mer om vad som gör en webbsida framgångsrik? Tveka inte att kontakta mig för en inledande diskussion.