Texter kan fylla många olika syften. Copywriting handlar om att skriva texter för marknadskommunikation och reklam. Det finns alltid en tanke med vad texten ska åstadkomma, allt ifrån att få någon att köpa en vara, till att bygga varumärke och skapa kundlojalitet.
Jag skriver på svenska och på engelska (US English), i en stil som är anpassad efter hur ditt företag vill uppfattas. Jag gillar variation och skriver både för företag som säljer till andra företag och för de som vänder sig direkt till konsument.
Här är de vanligaste tjänsterna jag erbjuder när det gäller textproduktion:
SEO-copy – sökmotoroptimerade webbtexter
Många vill hamna högt bland sökresultaten på Google. Numera är innehåll av hög kvalitet nödvändigt för en bra ranking. Dina texter behöver dels svara på din målgrupps frågor och informationsbehov på ett bra sätt, dels vara strukturerade så att också Google förstår att ditt innehåll är relevant och användbart.
Har du färdiga sökord använder jag dessa när jag skriver. Annars hjälper jag dig hitta de sökord som fungerar bäst för din målgrupp och geografiska område.
Lär mer om SEO-copy eller mejla mig direkt med din förfrågan.
Texter för B2B
Största delen av mitt yrkesliv har jag jobbat med kommunikation i B2B-sammanhang. Jag tycker helt enkelt att det är väldigt intressant med företag och produkter eller tjänster som är nyttiga och löser verkliga problem. Att sälja till andra företag är ofta komplext och lite specialiserat – och jag gillar den där nischade argumentationen och mer komplicerade ämnen!
Jag kan skriva om nästan vad som helst. Hittills har jag jobbat med industri och teknik, IT, HR och rekrytering, ekonomi, finans och försäkringar samt förpackningar.
Läs mer om texter för B2B eller mejla mig direkt med din förfrågan.
Texter och content för B2C
Texter som riktar sig till konsumenter och privatpersoner är ofta, men inte alltid, lite mer lättsamma. I grunden är hantverket det samma och både innehåll och tonalitet ska anpassas efter målgrupp och hur företaget vill uppfattas. Däremot är det oftare möjligt att ta ut svängarna lite mer. När jag skriver texter för webbmagasin och bloggar är det ganska ofta med en specifik målgrupp och utvalda sökord i fokus.
Eftersom jag gillar variation kan jag tänka mig att skriva om det mesta. Jag har redan skrivit om till exempel husbyggen, krukväxter, snus och tamponger. Ibland skriver jag efter ett färdigt synopsis, men mycket oftare handlar det om att bygga upp en färdig artikel bara utifrån en idé eller frågeställning.
Läs mer om texter och content för B2C eller mejla mig direkt med din förfrågan.
Vill du veta mer om min bakgrund, läs presentationen på sidan Erfarenhet. Referenser hittar du på sidan Referenser copywriting .
Sedan ringer du mig på 070-852 07 55 eller skickar ett mejl till ingrid@digdo.se för att boka ett möte.