Copywriter B2B – texter för dig som säljer till andra företag

Texter som lyfter ditt budskap

Anlita en kompetent B2B-copywriter för bra resultat varje gång! Jag skriver marknadsföringstexter på uppdrag av dig som är marknadschef, företagare eller för webb- och reklambyråer. Det jag är särskilt bra på är att förklara nyttan med mer komplexa produkter eller tjänster.

Därför behöver du en riktig B2B-copywriter

Att sätta sig in i nya ämnesområden, förstå affärsmodeller och målgrupper är en kompetens i sig. Alla som är bra på att skriva har inte det intresse för teknik, finans eller medicinteknik som krävs för att skapa en text som lyfter budskapet till den nivå där målgruppens intresse och nyfikenhet väcks. För det är ju det du vill ha – eller hur?

Just de där ämnena som kräver lite mer initialt är de som jag gillar allra mest att skriva om. Det är så många som är bra på konsumentreklam. Jag är bra på B2B-kommunikation, och särskilt bra är jag på att förklara lite mer komplexa ämnen på ett lättillgängligt sätt. Bland tekniska specifikationer och funktionslistor gömmer sig de mest storslagna säljargument och kundnytta som bara väntar på att någon ska berätta om dem!

Behöver du hjälp att skriva de texter som dina produkter förtjänar?

Ring 070-852 07 55 eller mejla ingrid@digdo.se.

Webbtexter till hemsidan

Din hemsida är en av dina viktigaste marknadsföringsinstrument. Om du ska göra en ny hemsida, vill jag allra helst att du hör av dig till mig tidigt i processen, gärna redan innan själva utvecklingen drar igång, så vi kan diskutera vilken typ av innehåll som behöver vara med. Då kan jag och webbyrån jobba parallellt med text och webbutveckling. Men självklart hjälper jag även dig som kommit längre i processen!

Det kan också vara så att texterna på din hemsida behöver omarbetas efter några år för att de inte längre känns mitt i prick, nya produkter tillkommit eller för att konkurrenterna flyttat fram positionerna.

Bloggtexter, webbartiklar och SEO-innehåll

Ett levande flöde av nya artiklar på webben ser inte bara bra ut, utan är ett bra sätt för företag med god kompetens inom sitt område att visa upp sin expertis. Det stärker varumärket och gör att ni uppfattas som hjälpsamma och kompetenta.

Bäst är att kombinera webbartiklarna med en SEO-strategi där innehållet utformas så att det rankar bättre. Det betyder att det hamnar högre upp på Googles träfflista. Att skriva så att både läsaren och Google uppskattar innehållet är ett hantverk med en särskild charm. 

Ofta jobbar jag här i samarbete med någon som kan ämnet, läser in mig på befintligt underlag eller genomför intervjuer innan jag skriver texten som sedan granskas av samma ämnesexpert innan den publiceras.

Innehåll till LinkedIn, Facebook och andra sociala medier

Vill du också ha ett aktivt flöde i dina sociala medier? Då kan jag hjälpa dig med produktionen av nya inlägg. Eftersom jag är en B2B-copywriter är jag särskilt bra på att planera och producera innehåll för LinkedIn. Det gäller både vanliga inlägg och riktad annonsering.

Texter till broschyrer och andra trycksaker

Trycksaker har fortfarande sin plats i marknadsmixen. Här gäller det ofta att vara lite mer kortfattad. Utrymmet är mer av en begränsning än på webben och vi behöver lämna plats för bildmaterial och illustrationer.

Video- och speakermanus

Inte alla copywriters vill ge sig på videomanus, men eftersom jag hade TV- och videoproduktion som hobby (och passion) när jag var ung har jag ändå ganska bra koll på hur en lämplig speakertext bör utformas och vilka texter som kan komplettera det rörliga materialet för att utnyttja mediet fullt ut. Här gäller det att tänka på orden som del av ett kronologiskt flöde där det visuella ska ta stor plats. Om en webbartikel kan förklara saker i detalj så ligger betoningen i en videoproduktion ofta mer på att förmedla en känsla, även om det är för en B2B-målgrupp.

Kan jag skriva om ditt ämnesområde och för din målgrupp?

Ja, det kan jag. I början kommer jag behöva läsa in mig och om ämnet är lite svårare så kanske de första texterna tar lite mer tid att skriva. Sedan går det snabbare. I takt med att jag lär mig er målgrupp kan jag föreslå ämnen till nya webbartiklar eller LinkedIn-inlägg.

Det finns inget ämne jag backar för på grund av att det är för svårt. Några av de ämnen jag tidigare jobbat med är:

B2B copywriter - svenska och engelska

Jag skriver på svenska och på US English. Engelska är inte mitt modersmål, men min engelska håller fullt tillräcklig kvalitet för att även börsnoterade företag ska kunna använda den i sin marknadsföring. US English är lite enklare i ordval och meningsbyggnad och är enklare att förstå för alla de som har engelska som sitt andra, tredje eller fjärde språk.

Behöver du hjälp att skriva de texter som dina produkter förtjänar?

Ring 070-852 07 55 eller mejla ingrid@digdo.se.

Läs också

SEO-texter

Alla behöver sökmotoroptimerade texter, eftersom alla googlar! Det spelar ingen roll om du säljer specialiserade B2B-tjänster eller soffkuddar.

Någon gång under köpresan kan du vara säker på att din kund gör en webbsökning för att undersöka utbud och möjliga leverantörer.

Copywriting på engelska

Svenska företag med nischade produkter och tjänster säljer ofta på export, och därmed har marknadsföringen en internationell målgrupp. Jag skriver också marknadsföringstexter på engelska, som gör att ditt budskap når fram lika bra på engelska som på svenska.