Framtidens SEO handlar mer om användarupplevelsen än om teknik.

Sökmotoroptimering är på väg att bli riktigt intressant. Framtidens SEO handlar om att ställa användaren eller besökaren i fokus, om att servera bra och relevant innehåll, snabbt och optimerat för den enhet användaren just då har i handen.

SEO handlar inte längre om att mata in maximalt med nyckelord, knappa in alt-taggar och att skaffa massor av länkar till din webbsida.

SEO handlar inte ens längre om att din webbsida måste gå att använda i mobilen – eller jo, förstås det också – men framtidens SEO handlar i grunden om att anamma ett användarperspektiv och att skapa den mest positiva upplevelse du kan för varje besökare som hör till din målgrupp.

Det handlar om ett nytt mindset och ju snabbare du kan ställa om det det nya sättet att tänka desto lättare kommer ditt SEO-arbete att bli.

Searchmetrics sammanställer varje år en rapport över faktorer som påverkar webbsidors ranking på Google. Årets rapport (2016) visar tydligt vad som gäller, redan idag:

  • Det är användarens avsikt med en sökning som matchas mot sidor som bäst anses leverera ett relevant innehåll. Ett visst format på innehåll (text, bild, video) kan passa bättre för en viss typ av fråga. Matchningen är dynamisk.
  • Inkommande länkar är fortfarande värdefulla, men förlorar i betydelse i takt med att självlärande algoritmer lär sig att semantiskt tolka sambandet mellan innehåll och en användares avsikt med en sökning.
  • Click-through-rate (CTR), dvs hur ofta användaren väljer att klicka vidare från sökträff till din webbsida är fortfarande av största vikt. Det nya är att Google numera inkluderar bilder i sökträffarna där det anses relevant. Det hjälper användaren att hitta den bästa sökträffen. Googla äppelpaj så får du ett bra exempel.
  • Användarens engagemang med en webbsida utvärderas också, men i relation till sökfrågans komplexitet. Enkla frågor ska kunna besvaras snabbt, utan att webbsidan i fråga straffas för att bara en sida visats (bounce) eller för att användarsessionen varit kort. För de allra flesta företag gäller dock ändå att en låg bounce rate och längre sessionstider med många sidvisningar påverkar rankingen positivt.
  • En bra användarupplevelse premieras allt mer. I detta ingår bland annat att det är enkelt att navigera på sidan, att det finns en viss mängd bild eller videoinnehåll, att textstorleken är lämplig för respektive desktop, mobil och tablet och att texten är enkel att ta till sig, gärna i form av punktlistor eller numrerade listor. Användarupplevelsen får anses vara tätt förknippad med högt användarengagemang.
  • Interaktioner i sociala medier, med Facebook i spetsen, har också extremt hög korrelation med bra ranking. En viss ansträngning när det gäller aktivitet i sociala medier är alltså på sin plats.

Hur gör man då för att få bra ranking på Google?

Tekniken

Tekniska grundkrav ska vara uppfyllda, men har mer karaktären av hygienfaktor. Missar man dessa sållas man bort från toppresultaten.

Innehållet

Det riktigt intressanta arbetet består i att ta fram innehåll som är relevant för målgruppen och sedan presentera det på det mest aptitliga sätt som går. Vad som är relevant innehåll är det målgruppen som bestämmer. Det bör förstås gärna ha en koppling till ditt företags produkter eller tjänster, men glöm de säljiga reklamtexterna och företagsklyschorna.

Kliv utanför din marknadsföringsbox och glöm allt som redan är gjort. Glöm vad andra skulle tycka, särskilt chefen. Om du fick börja om och ta fram innehåll som nuvarande och presumtiva kunder skulle älska – vad skulle det vara? Om du har svårt att komma på idéer, läs Var hittar man innehållet till sin content marketing?

Relevant innehåll kan också vara produktspecifikationer, tydliga priser för olika tjänsteerbjudanden, kontaktinformation etc. men det kan inte vara ditt enda innehåll vid sidan av företagspresentationen.

Användarupplevelsen

Den bästa användarupplevelsen är när användaren inte behöver tänka på hur han eller hon ska ta bete sig på din hemsida. När smarta länkar och genvägar leder vidare till nästa intressanta artikel, nästa intressanta produkt utan att användaren behöver tappa fokus på innehållet och budskapet. När navigationen fungerar transparent och erbjuder lättbegripliga menyer som leder till en sida med de innehåll man väntar sig.

Användarupplevelsen handlar också om helt problemfri läsbarhet och användbarhet oavsett vilken enhet användaren råkar använda för tillfället.


Vill du veta mer om vad som gör en webbsida framgångsrik? Tveka inte att kontakta mig för en inledande diskussion.

3 reaktioner på ”Framtidens SEO handlar mer om användarupplevelsen än om teknik.

Lämna ett svar