Marknadsbudskap

Har du en toppenprodukt men svårt att få andra att förstå vilket värde den kan ge kunder och användare? Jag hjälper dig att bena ut vilka säljargument som ska riktas till olika målgrupper. Tillsammans formulerar vi företagets budskap till presumtiva kunder, partners eller investerare. När detta finns på plats kommer det kännas enklare att avgöra vilka marknadsföringsinsatser som ska prioriteras.

Den här sortens uppdrag hör till de som jag tycker är allra roligast – jag gillar både analysen och att jobbet jag gör bidrar till att produkter eller tjänster faktiskt når sin marknad och får den uppskattning de förtjänar!

Det spelar ingen roll vilken produkten är eller hur nischad marknaden är, metodiken är grunden den samma. Jag använder min kunskap om marknadskommunikation och erfarenhet av affärer, företagande och affärskulturer i olika länder.

Arbetet med att definiera marknadsbudskapet brukar omfatta:

  • Produktgenomgång: Funktionalitet och försäljningsmodell.
  • Service och tjänster: Allmän servicenivå, tillgängliga gratistjänster och betalda konsulttjänster.
  • Värderingar och affärsfilosofi: Värderingar och företagskultur finns ju där, oavsett om ni skrivit ned dem eller ej. Det är viktigt att externa budskap är i samklang med företagets grundvärderingar.
  • Målgruppsanalys: Vilka är målgrupperna och vilka är deras bevekelsegrunder när de fattar beslut?
  • Försäljningsargumentation: Vilka problem löser produkter för målgruppen? Vilka ytterligare värden tillför den?

Med grunden definierad och argumentationen slipad är det sedan enkelt att ta fram effektivare marknadsmaterial och formulera träffsäkrare budskap där du vill synas!

Vill du boka ett möte för att förbättra eller definiera ert marknadsbudskap? Ring eller e-posta mig! Som vanligt jobbar jag pragmatiskt och på en nivå som vi båda känner oss bekväma med. Målet är att dina produkter ska få den uppskattning de förtjänar på marknaden – och kanske lite till!