Varför ska man bry sig om sökmotoroptimering (SEO)?

Jag tyckte länge att sökmotoroptimering var bland det tråkigaste man kunde hålla på med. Mata in meta-taggar och alt-texter till bilder var sådant som programmerarna gärna fick ta hand om. I övrigt litade jag på dem när de sade att plattformen skulle skapa en ”sökmotorvänlig” webbsida. Det ska erkännas att jag inte granskade detaljerna alldeles för noga.

Webbsidan det gällde den där gången rankade ändå förträffligt bra på Google, med plats 1, 2, 3 och 5 bland de första 10 träffarna för vår viktigaste sökfras. Detta utan att vi egentligen ansträngt oss med mer än att skiva ganska omfattande texter. Det fortsatte på samma sätt till dess att innehållet av olika orsaker blev inaktuellt och sidan togs ned.

Sedan dess har väldigt mycket hunnit hända och SEO är numera något helt annat än för bara 2-3 år sedan. Om du över huvud taget sysslar med digital marknadskommunikation och inte har väldigt aktuell kunskap på området är det dags att läsa på. Gärna innan konkurrenterna springer om dig.

Så varför ska man alls bry sig om SEO?

1. Organisk sök är den största trafikkällan

Det räcker med att ta en snabb titt i Google Analytics för att se att Organisk sök är den största trafikkällan för nästan alla företags webbplatser. Och organisk sök är i princip det samma som sökningar på Google.

Misstolka inte en hög andel trafik från Organisk sök som att er SEO är så bra att du inte behöver göra något åt den. Det ser ungefär likadant ut hos dina konkurrenter. Det är trafikmängden i absoluta tal och kvaliteten på besökarna som räknas.

2. Köpresan börjar långt innan vi bestämmer oss för ett inköp

Enligt Adweek startar 92% av företagens inköp med en sökning på nätet. Motsvarande siffra för privatpersoner är 81%. Om det känns överraskande, tänk då på att en person som googlar i det uttalade syftet att göra ett inköp redan kommit en bra bit på vägen mot ett köp. Alla sökningar som sker innan man bestämmer att en vara eller tjänst ska inhandlas ger också en chans för exponering och för att bygga ditt varumärke och trovärdighet inom ditt område. Den exponeringen ökar dina chanser till affär när det senare blir skarpt läge.

3. Det som var bra SEO för 3 år sedan är gammal SEO idag

Även om ni gjorde hemläxan med nyckelord, länkar och metadata den gången ni satte upp er webbsida så är det inte säkert att det räcker idag. Förutom det uppenbara i att hålla jämna steg med de tekniska kraven som responsiv design och https krävs nu ett ännu mycket större fokus på relevant och upplysande innehåll och en bra användarupplevelse.

Det som från början var en bra men statisk algoritm för att sortera fram vettiga sökresultat har blivit en avancerad maskinlärande intelligens som tolkar sökningens avsikt snarare än matchar sidor mot nyckelord.

Läs mer om den nya tidens SEO här: Framtidens SEO handlar mer om användarupplevelsen än om teknik.


Vill du veta mer om vad som gör en webbsida framgångsrik? Tveka inte att kontakta mig för en inledande diskussion.

Kommentera