Vill dina kunder inte ha din reklam? Prova att ge dem något annat!

Ibland är det svårt att nå fram med sitt budskap till den tänkta målgruppen. Det är helt enkelt svårt att nå fram genom dagens informations- och reklambrus. Prova då att vända på perspektivet och göra något helt annat! Sätt dina kunders intressen i fokus och testa något av tipsen nedan.

1.     Hjälp dem att lösa ett problem

Ta upp en vanlig problematik dina kunder möter i sammanhang där dina produkter eller tjänster används. Berätta hur man kan lösa problemet och visa olika exempel. Säljer du gipsskivor? Visa hur man kan räta upp en gammal krokig vägg så att den randiga tapeten ser bra ut.

2.     Berätta något som de har nytta av

Visa en ofta förbisedd funktion i din produkt och hur den kan vara till nytta – eller berätta något som förenklar uppgifter som är relaterade till din produkt eller tjänst. Säljer du bergvärmepumpar? Berätta hur man enklast söker tillstånd för borrning. Säljer du resväskor? Dela dina bästa packningstips eller berätta var man enklast hittar information om pass- och visumregler för olika länder.

3.     Visa hur andra kunder gör

Det är intressant att se hur andra löser arbetsuppgifter som liknar de man själv har. Bilder från installationer visar både produktval, konfigurationer och hur man anpassat sig till befintliga förutsättningar. Maskiner i användning visar hur bearbetningsprocesser är uppbyggda och användning av verktyg och tillval man själv kanske inte tänkt på. Alldeles oavsett bransch är det alltid roligt att se hur andra gör! Varför skulle vi annars titta på matlagningsprogram och gör-det-själv-program på TV?

Oavsett vilken typ av innehåll du väljer att ta fram, se till att hålla en saklig ton och se upp med att bli för ”reklamig”. Reklam var ju just det din målgrupp ville undvika.

När du är färdig kan du publicera din artikel eller video på företagets hemsida, göra ett separat e-postutskick eller inkludera den i ordinarie nyhetsbrev och lägga ut länkar på LinkedIn och Facebook. Gör en anpassad variant som passar att publicera i branschtidningar.

Följ upp och använd den information du får

Det finns verktyg för att följa upp nästan vad som helst när det gäller digital marknadsföring. Det kan vara populäraste ämnen, vilka länkar en person klickat på, vem som öppnat ett utskick osv. Bestäm dig för vad du vill följa upp och hur.

Rätt information innebär att du kan ta fram mer innehåll som din målgrupp uppskattar, men också att du kan anpassa säljsamtal och utskick beroende på vad en enskild kund är mest intresserad av.

Är det här verkligen marknadsföring?

Ja, det är det, men den skiljer sig från traditionell marknadskommunikation genom att utgå från målgruppen och målgruppens behov istället för företagets. Det kallas content marketing och har blivit ett populärt alternativ och komplement till annonsering och andra traditionella marknadsföringsformat.

Läs mer om Content Marketing här:

Vad är skillnaden på content marketing och vanlig marknadsföring?
Var hittar man innehållet till sin content marketing?
För vem passar content marketing?


Vill du ha hjälp att komma igång? Kontakta mig på telefon 070-852 07 55 eller e-post ingrid@digdo.se.

 

Kommentera