När företaget behöver en ny hemsida kontaktar de flesta en webbyrå. Högt upp på mångas önskelista står en fräschare design och ett mer uppdaterat innehåll. När man sedan träffar webbyrån handlar allt om det. Och om priset, förstås. Men det finns saker du bör fråga om, saker som du förmodligen inte känner till att de existerar.
Flera av punkterna nedan handlar om att få bra synlighet, dvs att hamna högt bland sökresultaten när någon söker efter varor eller tjänster som dina (sökmotoroptimering eller SEO). Men det finns också knep som gör att du får mer för utvecklingspengarna och en hemsida som är enklare att underhålla.
Se till att du lyfter de här frågorna med din webbyrå. En del av det som har med sökmotoroptimering att göra kräver att innehållet är på plats på nya hemsidan och det är dessa punkter som det slarvas mest med. Se därför till att ha en plan eller checklista där de finns med. Följ upp att allt blir gjort – inte bara det som syns för en besökare (eller chefen).
1. Lägga in metadata för alla sidor
Oj, som det slarvas med detta. Mest för att sidinnehållet ju oftast läggs in när webbutvecklarna redan är klara med sitt jobb och börjat med något annat projekt. Metadata är din chans att specificera vad som visas om sidan i Googles sökresultat. Både den blå titelraden och den svarta texten med beskrivningen hämtas från sidans metadata. Finns inget metadata visar Google sidans titel och oftast en bit av det första textstycket på sidan och det är inte alls säkert att det blir optimalt.
Se istället till att den titel och beskrivning som visas verkligen säljer in din sida och ger den som söker efter information en bra anledning att klicka sig vidare till just din sida.
2. Optimera bilder & fylla i metadata
Jag ska inte säga att det ofta slarvas med optimering av bilder, men visst förekommer det att onödigt stora bildfiler ligger uppe i onödan. Något det däremot slarvas oerhört med är att lägga in metadata för bilderna. Metadata är bland annat titel och alt-text. Alt-texten är vad som visas om du skulle stänga av bildvisning i din webbläsare och den används också för syntolkning. Självklart läser Google också av detta metadata och använder det som en faktor för att bestämma sidans ranking för olika sökningar. Även filnamn och bildtext kan användas.
Om du har en flerspråkig hemsida där samma bilder används för alla språk så lägger du in metadata skrivet på det språk som är viktigast.
3. Rich snippets
Om du har provat googla på en maträtt någon gång har du säkert sett att nästan alla recept får med en bild i sökresultatet. Det är för att Google förstår att vi gärna vill se en bild och den som byggt sidan bemödat sig om att märka upp informationen på rätt sätt. Har du särskilt viktiga sidor på din hemsida där en rich snippet skulle passa så kan du göra samma sak där. Det finns inga garantier för vad Google kommer att visa, men det går i alla fall att skapa rätt förutsättningar.
4. Koppla Google Analytics och Search Console
För att det ska gå att se hur många besökare du har på hemsidan, var de finns och vilket innehåll som är populärast behöver man lägga in en spårningskod för Google Analytics. Tyvärr går det inte längre att se i Analytics vilka sökord dina besökare använt för att komma till din sida. Vill du veta vad dina presumtiva kunder vill köpa eller veta behöver du ha Google Search Console aktiverat för hemsidan och gärna kopplat till Analytics.
5. Webbhotell/drift och https (säkerhetscertifikat)
Det finns olika typer av webbhotell. Billigast är att ligga på en server som delas med andra, bäst är att ligga på en egen server med någon form av övervakning som larmar om hemsidan av någon anledning går ned. Du bör ha diskussionen med webbyrån om vad som är mest lämpligt redan tidigt. Priserna och servicen varierar kraftigt.
Att ha ett säkerhetscertifikat har blivit viktigt först på senare tid. Om din sida rankar lika bra som din konkurrent för en viss sökterm och konkurrenten har ett säkerhetscertifikat, men inte du, då kommer du att bli nedputtad och hamna längre ned bland sökresultaten. Dessutom finns anitvirusprogram som visar fula varningar eller i värsta fall blockerar sidor utan giltigt sökerhetscertifikat. Avskräck inte besökare och kunder i onödan!
6. Språkhantering med kopplade sidor
Om du planerar för en flerspråkig hemsida, se till att du får en smidig hantering där det både är enkelt att lägga in översättningar och som ger användare möjlighet att växla språk utan att för den skull kastas tillbaka till förstasidan varje gång.
7. Använda ett befintligt WordPress-tema
Det går att kapa mycket tid både i design och utveckling genom att anpassa en befintlig mall. De flesta nya hemsidor utvecklas i WordPress och där finns det hundratusentals så kallade teman som kostar några tiotals dollar att köpa. För det får du flera olika mallsidor, redan integrerade pluginer för extra funktioner och möjlighet att anpassa färger, typsnitt mm. Om du väljer ett tema som har många användare och bra recensioner kan du känna dig trygg med att det kommer att uppdateras och finnas kvar i många år.
Det här är ofta ett kostnadseffektivt sätt att få en snygg hemsida med många funktioner. Nästan allting går sedan att anpassa för en duktig webbutvecklare.
8. Integrera sociala medier istället för nyheter
Du vet den där nyhetsfunktionen som är så jobbig att hålla uppdaterad? Du kan skippa den. Om du redan använder Facebook, Instagram eller kanske Twitter kan du istället för nyheter visa dina senaste poster därifrån på hemsidan. Då slipper du lägga ut samma nyhet på två eller fler ställen.
Be webbyrån visa dig olika alternativ.