Marknadsföring

Din marknadsavdelning "on demand"

Det här är tjänsten för dig som egentligen skulle vilja ha en egen marknadsavdelning eller i alla fall en dedikerad marknadsresurs, men inte har möjlighet till detta ännu. Kanske jobbar du på ett mindre eller mellanstort företag och behöver hjälp löpande, eller så har du ett särskilt projekt på gång som kräver en extra, temporär resurs.

Vad behöver du hjälp med idag?

Jag kan hjälpa dig ta fram din marknadsplan, hantera större projekt som skapandet av en ny hemsida eller större mässmontrar. Jag har god erfarenhet av att upphandla alla olika leverantörer som behövs och se till att det som behöver bli gjort blir gjort. Mycket av det som löpande behöver göras kan jag själv ta hand om, till exempel uppdateringar av webbinnehåll, nya texter och sociala medier.

Marknadsplan
projektledning & upphandling
Genomförande & produktion

Marknadskompetens bara när du behöver den

Jag går in och hjälper dig i den utsträckning det behövs, antingen löpande ett antal dagar eller timmar per månad, eller i enstaka projekt. Det är som att ha en egen marknadsansvarig, men bara betala för det precis när du behöver en. 

Uppdragen kan till exempel vara att utforma en marknadsplan, få en ny hemsida på plats, uppdatera Powerpoint-presentationer, ordna en fotografering, planera en mässa eller skriva en text. Ibland behövs bara någon att diskutera med för att komma fram till vilka prioriteringar som ska göras.

Innan jag startade min konsultverksamhet jobbade jag som just marknadschef, på ett mellanstort exporterande industriföretag, med många internationella kontakter och ett ansvarsområde som innefattade både strategi och mycket praktiskt, operativt arbete. 

Det är erfarenheter jag bär med mig och som ingår när du anlitar mig.

Jag är särskilt bra på att spetsa till och formulera ett marknadsbudskap utifrån produkt och målgrupp.

Exempel på tjänster

Inte som en reklambyrå

När du anlitar mig får du en marknadskonsult som är van att jobba ur företagets perspektiv, med förståelse för prioriteringar och med målet att få ut mesta möjliga effekt ur den marknadsbudget som finns tillgänglig.  

Som tidigare marknadschef har jag förståelse för att marknadsbudgeten är begränsad och fokuserar på att vi ska göra de insatser som ger bäst effekt, snarare än att spendera mer.

Bra produkter och bra företag förtjänar bra marknadsföring

I själ och hjärta är jag en kommunikatör som vill hjälpa till att driva affären framåt. Bra produkter och bra företag förtjänar bra marknadsföring. 

Utan att påstå att jag är en expert på allt (vilket är helt omöjligt), så står jag för att jag har en mycket bra uppfattning om vilka verktyg och kanaler som finns tillgängliga och vilka som fungerar bäst för olika mål och syften. 

Jag har jobbat mycket med webbsidor, content marketing, sociala medier och sökmotoroptimering och kan det ganska bra. I grunden är jag utbildad copywriter och tycker mycket om att skriva. Jag skriver både på svenska och engelska.

Runt mig har jag ett nätverk av underleverantörer som jag samlat på mig under åren. Allt jag tycker de gör bättre än jag låter jag dem göra. Det är till exempel design, fotojobb, webbutveckling och 3D-animering. 

För att det ska bli enklare för dig som kund samlar jag oftast ihop allt på en enda faktura, utan några extra påslag. Du betalar mig bara för den tid jag lägger ned och för vad andra leverantörer debiterar mig.

Maximal arbetsglädje, minimalt med krångel

Min filosofi är att vara den leverantör som jag själv saknade. Jag utgår från dina och företagets förutsättningar och anpassar mig efter dem. Minimalt med krångel, maximalt med arbetsglädje!

Behöver du en marknadsföringskonsult?

Ring 070-852 07 55 eller mejla ingrid@digdo.se.