SEO–copywriter för sökmotoroptimerade texter

Copywriting för SEO

Som SEO-copywriter skriver jag texter som gör att du blir mer synlig på nätet. Alla behöver sökmotoroptimerade texter, eftersom alla googlar! Det spelar ingen roll om du säljer specialiserade B2B-tjänster eller soffkuddar. Någon gång under köpresan kan du vara säker på att din kund gör en webbsökning för att undersöka utbud och möjliga leverantörer.

SEO-copy: Mer än bara nyckelord

Som SEO-copywriter skriver jag sökmotoroptimerade texter av olika slag, både direkt för olika företag och som underkonsult till andra. Jag skriver på svenska och på engelska (US English). Ibland är det tjänste- eller produktsidor som ska optimeras. Ibland finns en strategi att skapa en större mängd innehåll som attraherar en viss målgrupp till din hemsida.

Att skriva en SEO-anpassad text handlar både om att skriva en bra, kommunicerande text som känns trovärdig och är enkel att ta till sig, samtidigt som man gör det lätt för Google att förstå vad varje sida handlar om. Där finns olika knep att använda sig av.

copywriter seo results
copywriter seo results

SEO-innehåll - texter som är lätta att hitta

En riktigt bra text balanserar det besökarna vill läsa om med det du vill ha sagt, har ett naturligt tilltal och leder läsaren vidare i tanke eller handling. Det gäller att sätta sig in i både ämnet och målgruppens drivkrafter för att lyfta fram de aspekter som är intressanta i sammanhanget. Det kan till exempel vara unika försäljningsargument eller saker som ger hög igenkänning.

Vill du dessutom att din text ska ranka bra, det vill säga hamna högt bland sökresultaten, behöver den utformas på rätt sätt. Det ska vara tydligt för Google vad texten handlar om och innehållet ska vara användbart för den som gör sökningen. Det kan en SEO-copywriter hjälpa dig med.

SEO-optimerade texter till landningssidor

En sökmotoroptimerad sida kommer att attrahera besökare organiskt, utan att du behöver annonsera. Om du sedan vill leda besökaren vidare mot att lägga en order, be om en offert eller boka ett möte, då behöver du göra det enkelt att ta kontakt med dig. Det gör vi genom att erbjuda och uppmana till telefonsamtal, att mejla eller fylla i ett formulär.

I dessa fall behöver sidan optimeras så att den leder besökaren mot att ta kontakt (en konvertering). Det innebär att vi kanske ska minska mängden information på sidan för att inte svara på alla frågor direkt. Antalet utgående länkar bör också begränsas så att vi inte tappar konverteringar på att besökaren börjar titta igenom allting på din webbplats. Här gäller det istället att utforma sidan så att den hela tiden driver besökaren fram emot en första kontakt.

Om du också annonserar på Google kan du använda exakt samma sida som landningssida för dina annonser.

Vill du ranka bättre på Google?

Jag hjälper dig skriva innehåll som ger långsiktigt goda resultat. Du får alltid unika, genomarbetade texter.

 
Ring 070-852 07 55 eller mejla ingrid@digdo.se.

Hur vet man vad man vilket ord man ska optimera för?

En sida går bara att optimera för ett primärt sökord eller en sökfras åt gången. Det går att ha sekundära sökord/sökfraser, men dessa fungerar mer som stöttande signaler för Google när sökmotorn ska presentera vilka sidor som mest troligt ger den information som söks. Ofta är det en kombination av ord vi vill optimera för, till exempel skorstensrenovering stockholm eller vessel fuel optimization.

Ibland känns det uppenbart vilket ord eller fras man ska optimera för, men det lönar sig alltid att titta på vilka ord som egentligen används mest. Det kan vara så att du är så van vid att prata om kanalrenovering att du inte inser att gemene man istället googlar på skorstensrenovering.

Jag kan hjälpa dig undersöka vilka sökord som har bäst chans att generera bra trafik.

SEO-optimerad copywriting är en tävling!

När jag vet vilket sökord/sökfras som jag ska optimera en text för brukar jag undersöka vilka som idag rankar bra på den sökningen. Det ger mig en uppfattning om vad som gillas av Google och på vilken nivå min insats behöver ligga för att tävla, och helst slå, de bästa konkurrerande sajterna.

Det är en tävling i vem som kan utforma ett innehåll som Google gillar, men också en tävling i vem som kan göra det mest användbara innehållet som är tilltalande för de kunder du vill locka till dig. Tävlingsmomentet triggar mig extra mycket!

Jag gillar kombinationen av logisk analys, målgruppsanalys och kreativitet. Utvecklingen går mot att Google gör allt mer sofistikerade analyser av hur väl ett innehåll svarar på sökintentionen. Det innebär mindre fokus än tidigare på inkommande länkar, exakta matchningar och att sökordet ska upprepas ett visst antal gånger, även om det är fortfarande faktorer som inte går att bortse från.

Vill du ranka bättre på Google?

Jag hjälper dig skriva innehåll som ger långsiktigt goda resultat. Du får alltid unika, genomarbetade texter.

 
Ring 070-852 07 55 eller mejla ingrid@digdo.se.

Läs också

B2B-copywriting

Anlita en kompetent B2B-copywriter för bra resultat varje gång! Jag skriver marknadsföringstexter på uppdrag av dig som är marknadschef, företagare eller för webb- och reklambyråer.

Det jag är särskilt bra på är att förklara nyttan med mer komplexa produkter eller tjänster.

Copywriting på engelska

Svenska företag med nischade produkter och tjänster säljer ofta på export, och därmed har marknadsföringen en internationell målgrupp. Jag skriver också marknadsföringstexter på engelska, som gör att ditt budskap når fram lika bra på engelska som på svenska.