Så rankar du högt på Google – enbart med hjälp av optimerat innehåll

Att ranka högt, gärna som etta, på Google står högt på önskelistan för många av mina kunder. Beroende på vad man är i för bransch är konkurrensen om höga placeringar stor. Som tur är finns det knep som gör det möjligt även för den som inte har de allra största resurserna att få en bra synlighet på Google.

Så utformar du innehåll som rankar högt på Google

Alla googlar och de som inte googlar använder Bing eller Duckduckgo som är två andra sökmotorer. Särskilt tydligt är detta inom B2B där en stor del av inköpsprocessen (kundresan) består av att söka efter olika möjliga lösningar på olika typer av problem. Den goda nyheten för den som arbetar i ett nischat segment med specialiserade lösningar är att bruset och konkurrensen blir väldigt mycket mindre. De blir enklare att rikta in sig på dem som söker efter en sådan lösning som just du erbjuder!

Men för att ranka högt på Google behöver du ändå utforma ditt innehåll med beräkning och viss baktanke. Här är tre viktiga saker att tänka på för dig som skriver och publicerar med avsikt att ranka bra på sökmotorer.

  1. Gör ämnet tydligt för Google. För att lyckas med detta behöver du bland annat:
    • Hitta rätt nyckelord
    • Använda nyckelordet i huvudrubrik och underrubriker
    • Använda nyckelordet och dess synonymer i löptexten
    • Länka till relevanta sidor, internt och externt
  2. Gör sidan lättläst. Mina favoritknep är följande:
    • Använd punktlistor och numrerade listor
    • Använd minst två bilder
    • Dela in texten i lagom korta stycken och med okomplicerad meningsbyggnad.
  3. Ge användaren vad den vill ha:
    • Skriv en text som svarar på frågan eller ger den information som söks
    • Gör texten trevlig att läsa – det ska inte märkas att den är sökmotoroptimerad

Exempel på mina resultat

Här är några exempel på vad som går att uppnå, huvudsakligen utan större ”SEO-arbete” än just optimering av själva innehållet. I huvudsak är det de tre tipsen ovan som lett till så bra resultat.

Gar-Bo, Mina kvadrat

Det kan vara svårt att hävda sig mot Beijer Bygg som har ett upparbetat arkiv av hundratals olika byggbeskrivningar, men här har vi ändå lyckats med att synas före dem på Googles träffsida, som ett ”utvalt utdrag” – och det beror på användningen av numrerade listor.

Airtours

Airtours är inte en lika stor resebyrå som jättarna Ving och Tui som har väldigt mycket större resurser att lägga på innehåll till bloggar och artiklar till hemsidan. Då gäller det att vara vassare i utformningen av det innehåll vi gör. Här har vi ett exempel på hur en punktlista ger oss en plats ovanför den första ”riktiga” träffen. Google plockar ett utdrag ur texten och publicerar den högst upp:

Qtagg

Här handlar det om ett riktigt nischat erbjudande, men ändå om en marknad värd många hundratals miljoner per år. Här handlar det om att identifiera och renodla erbjudandet så att det blir spetsigt och tydligt nog för att ranka högt. Resultatet här är vår ranking i topp, både 1:a och 2:a platsen är vår.

Lamiflex

Det här är ytterligare ett exempel på att det ibland går bra att ranka först utan mer än ett väl utformat innehåll. Man behöver bara ett bättre utformat innehåll än konkurrenterna.

Öva, prova & utvärdera för att bli bättre

Övning ger färdighet, så vill du bli duktig på den här typen av texter rekommenderar jag att du skriver mycket och ofta och att du sedan vågar titta på hur dina texter presterar. Du kan lära dig både av vad som fungerar och av det som inte är lika lyckosamt.

Lämna ett svar